Van Bogor >Bandung>Pangandaran - Reisverslag uit Bogor, Indonesië van Inge Wiel - WaarBenJij.nu Van Bogor >Bandung>Pangandaran - Reisverslag uit Bogor, Indonesië van Inge Wiel - WaarBenJij.nu

Van Bogor >Bandung>Pangandaran

Door: Inge

Blijf op de hoogte en volg Inge

22 Juli 2017 | Indonesië, Bogor

Lieve allemaal,

Vandaag, zaterdag 22 juli 22.10u zittend aan een boomstam op poten, met de waterkoker in het stopcontact even terugblikken op een paar lange reisdagen met veel avontuur.

Afgelopen donderdagochtend na een omeletje en thee vertrokken we gepakt en afscheid nemend van dit prachtige plekje op weg naar Bandung over de Puncakpas met als stop Gunun Mas theeplantage . 2 chauffeurs die geen woord over de grens spraken, dus als we iets wilde weren ging het met google translate. Nou daar zij snel mee gestopt toen Bart op zijn beste Indonesisch via google translate ging vragen wat de favoriete lekkernijen zijn.....de chauffeur antwoorde yes yes saté saté ...pfff en dat om 09.30u in de ochtend ...nee laat maar.
Rond 10.30u kwamen we aan bij de thee plantage. Een hele lieve man zei ons de gids te zijn en wilde ons wel rondleiden. Helaas de fabriek was die dag gesloten maar op de plantage waren ze volop aan het plukken. Nooit geweten Dat thee plukken zo'n intensief werk is. Respect voor alle 300 vrouwen die hele dagen plukken.
Zwarte thee, eerste kwaliteit groene thee en witte thee. Je moet je voorstellen dat er immens grote ranken staan die eruit zien als laurierstruiken. En tussen de hele grote bladeren zit er dan een heel klein blaadje....witte thee. De prijs is enorm maar dat kan ook niet anders. Op deze plantage is ook een kampong gebouwd met huisjes en een schooltje. Ook hier weer mooi om te zien hoe iedereen zelfvoorzienend is. Ze verbouwen zelfs hun eigen honing waar candy's van worden gemaakt. Na de rondleiding mochten we in een thee huisje proeven...alles voor de verkoop.... Na een honing candy waar je tanden bijna vanuit je mond vielen en een kopje heerlijke witte thee, kon ik het niet laten de kas te spekken door een zakje groene en witte thee te kopen.

We vervolgen onze weg richting Bandung en onderweg worden we getrakteerd op schilderachtige bergen, kloven en een mooie rivier. We maken een stop om vanaf een brug de vissers te aanschouwen. Wat een prachtplek. Boven ons paragliders die op en af gaan.
Rond 16.00 u arriveren we in Bandung....de bloemenstad!!!
Ik weet niet waar deze naam vandaan komt, maar het wemelt van de uitlaatgassen, dus die bloemen hebben hier geen enkele kans. Na 5 keer hetzelfde rondje te hebben gereden arriveren we dan eindelijk op onze bestemming.
Op de 19 de verdieping van een prachtig hotel ligt ons appartement. Een privé appartement die verhuurd wordt. Ik heb een luxe appartement geboekt. Het is niet te geloven ..vergane glorie..de plaatjes via booking.com tonen iets anders. De enige luxe is het uitzicht over de stad.
Opfrissen, mevrouw Erna bellen of we een auto kunnen regelen voor de volgende dag naar het treinstation om 06.00u ...ja hoor dat kan...800.000 rp (48 euro) voor 6km..... Ik heb toch maar even duidelijk gemaakt dat dit niet echt een klantvriendelijke actie is gezien wij voor de rit Bogor -Bandung 900.000 hebben betaald. Er kwam al snel een tegenbod van 400.000 rp..laat maar zitten Erna we hebben al 2 taxi's geregeld voor 80.000 totaal!