Van Yogjakarta via Surabaya naar Bromo - Reisverslag uit Gondangwaras, Indonesië van Inge Wiel - WaarBenJij.nu Van Yogjakarta via Surabaya naar Bromo - Reisverslag uit Gondangwaras, Indonesië van Inge Wiel - WaarBenJij.nu

Van Yogjakarta via Surabaya naar Bromo

Door: Inge

Blijf op de hoogte en volg Inge

26 Juli 2017 | Indonesië, Gondangwaras

Lieve allemaal,

Vandaag 26 juli 23.20u ga ik jullie deelgenoot maken van onze laatste avonturen.

Vanaf het balkon van onze penthouse in Legian, we zijn inmiddels aangekomen op Bali neem ik jullie verder mee op reis ....

Dinsdag 25 juli....HAPPY BIRTHDAY GIRL.......
Het is 04.30u als in ons boetikhotelletje de kids klaar zitten met ballonnen, kaarsjes, kaarten en slingers....wat een feest... Na een theetje te hebben gedronken en de kaarten te hebben voorgelezen wacht onze chauffeur om ons naar het treinstation van Yogjakarta te brengen, waar we de trein van 06.45u hebben richting Surabaya. De treinrit zal 5 uur bedragen, waarna er...blijkt later nog een 4 uur durende autorit zal plaatsvinden richting het dorpje Cemoro Lawang, waar we aan de rand van de Bromo zullen overnachten.
Aangekomen in Surabaya worden we opgewacht door onze gids Junet die ons zal begeleiden naar de Bromo en ons 26 juli weer richting Surabaya rijdt.
De autorit verloopt voorspoedig. Als we bij Probolinggo aankomen zie je weer een heel ander stukje Indonesië. De bevolkingsgroep hier zijn wat stugger, dik aangekleed en meestal voorzien van mondkapjes en sjaals om hummend te bedekken tegen de stofdeeltjes. Ook het landschap is veel anders. Het is ook hier hard werken voor deze inwoners, de Tengger-bevolking genoemd. De bevolking hier is hindoeïstisch. We rijden langs akkers die tegen steile hellingen aanliggen en goed onderhouden zijn. Hoe hoger we komen...Je vraagt je gedurende de hele rit af of het busje de hellingproef blijft doorstaan, moet er niet aan denken dat ......hoe frisser het wordt.
Aangekomen in het dorpje Cemoro Lawang kunnenwe inchecken voor onze accomodatie 2 kamers VIP....nou het zag er op het eerste gezicht best aardig uit , nadat we natuurlijk de recensies hadden gelezen en er al kokhalzend naar uitkeken, maar het was jakkes....eenvoudig tot daar aan toe, maar het rook naar vocht, schimmel en het was er koud...het uitzicht maakte veel goed. Want ja het is het een of het ander...en wij wilde in het National park zitten. Na 3 kannen thee, 4 Kintan, cola, fanta en kaartspelletjes, besloten we een hapje te eten en ons bedje op te zoeken . Lakkenzakken uit de rugzak , trui aan, tandenpoetsen , douchen doen we wel op Bali want we hebben ijskoud water en de wekker om 03.15u!

Woensdag 26 juli 2017

Om 02.30u werd ik wakker van de motoren van de jeeps die zich hadden verzameld op de parkeerplaats.
Gekleed van hemdje, tot shirt en nog een shirt en nog een en een trui, muts op sjaal om bracht de jeep ons richting Bromo. Niet te geloven ..scheurend door de zwarte zandzee leek het wel deelname aan de Paris-Dakar rally en wij waren de deelnemers Wat ontzettend gaaf!
Aangekomen op de plek liepen we de berg Gunung Penanjakan verder op om van daaruit de zonsopgang te zien. Het mooiste uitzicht over de Bromo, de Batok en op de achtergrond de Semeru. Pikdonker, behoorlijk koud en een ijzige wind. Alles voor een spectaculaire zonsopgang..... En spectaculair was deze.
Iedereen was het er over eens..dit hadden we niet willen missen.
De volgende uitdaging was het beklimmen van de Bromo.
Vanaf de zandvlakte werden we met paarden naar het begin gebracht, waarna we de 250 treden moesten beklimmen om aan de rand van de krater te komen. Eenmaal boven aangekomen was de geur van fosfor niet te harden, verschrikkelijk ....maar goed alles voor het bekijken van de indrukwekkende Bromo vulkaan , want dat is deze 2329 meter rokende vulkaan. Lopend terug over de zandvlakte voel je je net het mannetje op de maan.
Terug aangekomen bij de jeep reden we naar het hotel om onze kleren te wisselen. Een bad zou welkom zijn geweest, maar helaas het water bleef koud. Dan maar kleren wisselen, deo spuiten , haren in een staart, inpakken , ontbijten en tjop tjop op naar Surabaya AirPort.

De 4 uur durende rit ging voorspoedig en om 13.30u waar we ingecheckt voor de vlucht van 16.50u naar Denpasar.
We nemen afscheid van Java. Dank je wel mooi eiland, we hebben van je genoten.
De vlucht vertrekt op tijd. Het moet gezegd worden ...alles gaat hier op tijd, niemand is te laat en zelfs de Nederlandse spoorwegen kunnen nog iets leren als het gaat om vertragingen, want die zijn hier niet.
Na een vlucht van 40 minuten kwamen we aan in Denpasar. (Het is 1 uur later op Bali)
Ook daar stond, nadat ik vanmorgen nog een mail had gestuurd naar het hotel voor een transfer, de chauffeur met naambordje op ons te wachten. Door het drukke verkeer kwamen we vanavond om 20.15u aan in het hotel. En wat een feest toen we op de 4 de verdieping aankwamen....een penthouse voor ons alleen....heerlijke plek met 2 badkamers en heel veel ruimte. We kunnen er maar kort van genieten, want we worden morgen tussen 06.30-07.00u opgehaald voor de boottocht naar Gili air en daar mogen we dan bijkomen.
Ik ben inmiddels bijgekomen na een heerlijk bad. Er stond een heeeerlijke fles body wash met bestanddelen als patchouli, spiced vanilla, cold pressed lemon , lavender en coconut oil.....nou na het lezen van het etiket heb ik besloten de hele fles in het bad leeg te schudden en fijn dat het was......lang leve het merk Nakula living. En lang leve de mooie jongeman van Body shop Breda die ons heeft voorzien van heerlijke masker proefjes. Voor vanavond de Himalayan charcoal met in dit masker verwerkt groene theeblaadjes.....ik heb er van genoten....en ik ga nu genieten van een overheerlijk bed!

Welterusten en tot het volgende avontuur xxxxxx

• 26 Juli 2017 - 20:07

Dory En Ad:

Dag lieve allemaal,
    Wat hebben we weer genoten van jullie mooie reisverhalen. En wat leuk geschreven. Je waant je helemaal bij jullie aanwezig. We hebben op internet meegekeken naar de diverse bezienswaardigheden, wat indrukwekkend zeg. Ook de verschillende onderkomens zien er goed uit. Maar wat zullen jullie, lijkt ons, toe zijn aan een aantal dagen een pas op de plaats.
    Het zal jullie goed doen.
    Liefs van ons.xxx

• 27 Juli 2017 - 17:06

Riet En Kees:

Hoi wereldreizigers,
    Inge geweldig dat je, met je mooie verhalen, ons zo met jullie reis betrekt. Fijn dat jij met Bart en de kids een reis maakt in een land waar je voorouders hebben geleefd. Prachtig, dat jullie genieten van al het moois. Nu maar genieten in Biba Beach Village.
    Liefs xxxxx

Tags: Bromo Bali